plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Återigen tillbaka till Plovdiv!

Kategori: Allmänt

Hux flux har det blivit vår och början av april. Jag har knappt hunnit förstå att hösten redan är över - är det snart ett år sen jag åkte IFRÅN Plovdiv? Det låter ju helt sjukt och för ofattbart för att vara sant. Kanske förstår jag när jag kommer tillbaka till de bulgariska breddgraderna nu på söndag. Sitter uppe i Umeå på "påsklov" och skriver allt jag kan på mitt examensarbete. Har fått turen och lyckan att få skriva om exakt det jag vill och dessutom fått en peppad och trevlig handledare så det kunde ju inte bli bättre! Inget att klaga på men det är ju en j#kla massa jobb alltså.. Skriva, skriva... Sitter nu bara med bakgrundsdelen och försöker få klart så mycket som möjligt till imorgon då jag ska maila min handledare allt jag har. Fredag har jag möte, i Göteborg. Lördag rep hela dagen med Härlanda Kammarkör och söndag bär det av till Bulgarien! Stannar i sex dagar för att observera och göra intervjuer på musikhögskolan i Plovdiv. Mitt arbete kommer kretsa kring ett relativt litet material men desto mer bakgrund och analys, hoppas jag på. Min handledare tycker att det verkar nog med material från två olika lärare och jag litar på honom i detta. Läser just nu i en superbra c-uppsats som samlat material från 4 olika lärare, 11 olika elever och 20 lektionstillfällen... Men, men. Förhoppningsvis ska detta också bli något intressant.
Det är väldigt kul att läsa och lära fakta om Bulgarien och historian som jag levt så nära men inte riktigt ändå förstått. Med hjälp av litteratur och forskning kan man sätta fingret på och ord på det man misstänkt men inte riktigt förstått hur det hängde ihop. Jätteskönt! Får ett annat perspektiv på saker! Nu gäller det bara att vara tillräckligt förberedd med material och grejer för att kunna göra observationerna och intervjuerna på bästa sätt. Vill inte komma hem till Göteborg och inse att jag missat ställa de där "rätta" frågorna. Tror inte mina informanter har någon susning av vad det är jag håller på med, och vad för frågor jag ska ställa. Det vet jag ju inte exakt själv heller, men jag tror mig veta att de inte är det minsta förberedd på den vikt jag kommer lägga på deras svar.. Lika bra om de inte vet, tänker jag. Jag har ju mina misstankar om ungefär hur de tänker kring sin pedagogik och sin utlärning, och jag tror ju inte att de är särskilt medvetna om vilka lärandeteorier man kan analysera deras undervisning utifrån.
Åker nu på söndag och tänker mig arbeta med förberedelser hela måndagen - bestämma exakta frågor och jobba med bakgrundsinformationen. Tisdagen har jag intervju med en informant och onsdagen har jag två lektioner att gå på plus intervju med den andra informanten. Torsdagen och fredagen blir det mer observationer om det behövs samt extrafrågor vid behov, annars arbeta med det insamlade materialet och fortsätta med bakgrundsinfon. Stannar till lördag då planet lyfter hemåt via Wien. Har nog åkt den där rutten ett tiotal gånger snart och det är skönt att man har lite rutin på resandet, det är inget man behöver förbereda sig för eller oroa sig för.
Väl medveten om att detta inlägg är total pluggflykt måste jag ändå säga att det var skönt att skriva av sig lite.
Snart på kärt återseende!
Sofia

Kommentarer


Kommentera inlägget här: