plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Instruktioner för gäster!

Kategori: Allmänt

..jag måste ju skärpa mig med detta bloggandet alltså! Nu får det faktiskt ta o bli lite struktur här! Har så många inlägg som jag skrivit i mitt huvud under dagarna men som jag aldrig hinner med att skriva här. Ett inlägg som jag planerat är det lite brått med och alltså får det komma ut idag. Det är nämligen så att mamma, pappa, oskar och anton ska komma på besök - hit till Plovdiv! Tjohoo! Idag, alldeles nyss, lämnade Lina och Louise mig (för andra gången) och nu är jag ensam kvar i lägenheten. Om några dagar kommer la familia och här är ett inlägg till dem, och kanske till andra som ev. ska besöka mig och åker flyg till Sofia. (Staden menar jag..)

Okej. Ni har nu landat på den lilla flygplatsen i Sofia. Efter väskorna och tullen kommer ni ut i flygplatshallen, där tar ni raskt höger förbi alla peppade taxichaufförer och ignorerar eventuella försök till att bära era väskor. Ut genom snurrdörren på kortsidan som ni har framför er där till höger finns både massa taxibilar och en busshållplats. Där går bara en buss, buss nr 284. Den kommer lite random ofta men det är bara att ställa sig o vänta. Det bästa är att ha biljetter fixade i förväg (har ni fått mitt brev?) men annars kan man köpa biljetter hos busschauffören, men man bör ha jämna eller nästan jämna pengar. Funkar ju annars att försöka växla med någon på bussen, 20-levasedlar uppskattas icket hos chauffören! Bussen kostar 1 leva. (5kr)

VIKTIGT! Ni måste hacka sönder biljetten lite i en gul "maskin" som finns längs väggarna i bussen. Kontroller förekommer ofta och har man inte gjort det blir det nog jobbigt. Stoppa in biljetten i den gula grejen och tryck upp en spak. :) Bli inte förvånad om någon kommer och river sönder biljetten ännu mer, det är säkert bara kontrollpersonalen. Den gula maskinen ser ut ungefär så här:



Efter 15-30 min beroende på trafiken hoppar ni av på Hotel Pliska. Det är en stor hållplats där förmodligen typ halva bussen ska av. Väl av där söker ni efter ett litet biljettstånd:



På den gula skylten står det "Bileti" och där köper ni nya biljetter till nästa buss, ingen övergång. Sen tar ni buss 213 eller 214 från samma hållplats och åker till slutstationen "Tsentralna Gara" (centralstationen):



Samma tidsperspektiv där, ca 10-25 min beroende på trafiken. Väl där spanar ni och börjar gå bakåt ifrån där ni kom med bussen och ser förmodligen snart detta hus:



Där går ni in på vänster sida och kommer in i busstationshallen. Det finns massa små "stånd" där de säljer biljetter till olika ställen. Bussresan till Plovdiv säljs som av en tillfällighet närmast denna dörr ni kommer komma in i, antingen på raden närmast er eller raden bakom. Det ser ut så här:



Bussbiljetten till Plovdiv kostar 12 leva och bussarna går ofta, varje timme eller varje halvtimme. Bussen avgår från hållplats 6.



På biljetten finns en plats som uppskattas om man också sätter sig på, för att undvika förvirring och att behöva sitta nära någon.. haha, Bulgarien är inte så olikt Sverige ändå! Alla placeras ut på platser långt ifrån varandra. :)


Jag fick alltså plats åtta.

Sen är det bara att sitta där och njuta av landskapet i 1,5- 2,5h beroende på vilken avgång man valt, och förhoppningsvis bli mött av mig på busstationen i Plovdiv! Yeah!

Välkomna!

Kommentarer

  • RItva säger:

    Hej! Bra vägbeskrivning, alla måste hitta....

    Vad trevligt att familjen kommer på besök!!



    Först nu kom jag att tänka på att ditt namn är samma som huvudstadens!!! Är det vanligt i landet att heta Sofia? har du fått kommentarer på namnet? Måste vara udda för dem att en utlänning heter så? Tänk dig en invandrare i Sverige som skulle heta Stockholm...

    2010-10-31 | 10:14:59
  • Sofia själv säger:

    Hej Ritva! Ja, det ska bli jättejättekul att få hit dem!



    Jadu, vad roligt att du inte tänkt på det än... :) Jag har hittills bara träffat en annan tjej med namnet Sofia, men har hört att det är ett relativt vanligt namn här. Ibland uppstår det lite roliga situationer men annars är de ganska vana med huvudstadsnamnet faktiskt =) Känns nästan skönt att ha ett ok normalt namn här och inte alltid sticka ut så himla himla mycket. Men det är ganska kul när kompisar ska t.ex kolla på flygbiljetter till mig och bara kan söka "Göteborg till Sofia"... hihi :)



    Kram!

    2010-10-31 | 18:57:07

Kommentera inlägget här: