plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

tysta timmen 14-16

Kategori: Allmänt

Dumma regler!

Sitter nu med någon timmes gadulka- och fiolövning bakom mig och tusen pepp i kroppen och får inte öva! Visst.. jag skulle kunna ta mig till skolan men. näää där är det ju stängt idag! Independence day firas torsd-fre och skolan är stängd.. IGEN. Skit!! Missar sånglektion, fiollektion, kör, teorilektion... huubuuhuu.. :( Har dock haft en fin dag hemma hittills som plåster på såren. Igår med. :) Nä, förresten. Igår var jag ju på dåligt humör i kroppen hela dan, hade ont i ryggen o skit, men kvällen var fin iallafall! Idag vaknade jag sent, åt god frukost och drack kaffe med Laura och Frasier i köket, och sen började öva. Nu när man precis kommer igång så börjar alltså Tysta Timmen. Och ingen idé att försöka bryta mot den.. Några dar innan Umeåresan tänkte jag och Laura att.. vafan, det kanske inte är nån hemma? Men efter en kvart kom sura grannen nedifrån och plingade på och poängterade att det minsann var siesta mellan två och fyra. Så alltså hör de oss! Haha, hoppas de njuter av våra framsteg på gadulkorna!

Idag gick det riktigt bra att lira gadulka och jag njöt faktiskt! Har hittat ett nytt "fusksätt" att hålla i den vilket gör att den inte smiter ifrån mig hela tiden - vilket ju gör det hela mycket enklare! Tjoho!

Ikväll är jag och Laura hembjudna till Gadulka-mastern himself: Ivan. Hans fru heter Radka och är också hon lärare på musikhögskolan, i sång! Fantastiskt kul ska det bli! Ivan var med till Umeå och trots att han pratar exakt Noll engelska har vi blivit rätt goda vänner under veckan! Han har en väldigt lugn, trygg, glad och lycklig personlighet och var något av en balanserande figur i Umesällskapet. Många av de andra är väldigt intensiva. Det ska bli jättekul att få komma hem till Ivan och Radka och se deras hus och äta mat! Har inte påminnt om att jag är vegetarian, vet inte om han kommer ihåg det men serveras det kött så biter jag nog ihop och försöker fakeäta lite... Köttet är så ofta bulgarernas stolthet och jag känner mig så petig när jag inte äter det. Bortskämt.

Appropå bortskämd så var jag och Laura och drack kaffe med tre kompisar igår eftermiddag. (en av dem som är ett mighty irritationsobjekt men det är en annan historia) Två av dem bor i samma studentkorridor. Så här fungerar studentkorridorer i Bulgarien:

25 rum / våning
3 pers / rum
3 toaletter för killar, 3 för tjejer / våning
1 kök / våning

Alltså:
75 pers / 6 toaletter
= 12,5 pers / toalett
samt 75 pers / 1 kök

För detta betalar man 45 leva, inklusive el o vatten. 45 leva är ca 200kr.

Jag undrar hur jag hade mått om jag bott där. Kanske bra? Jag hade ju varit sjukt rik iallafall... Men alltså. Tre pers i ett rum, inget privatliv, inga gemensamma utrymmen... Man är så sjukt bortskämd! Jag bor i en lyxig, varm, underbar lägenhet tillsammans med världens finaste Laura - vi har Varsitt rätt stort rum plus kök, toalett, egen tvättmaskin. Varmt och välfungerande och vackert på en gång! Sjukt lyxigt. Jag mår så himla bra av att bo här, jag blir lycklig varje gång jag kommer hem och varje morgon jag vaknar när jag inser att jag bor här. Jag tror att jag hade haft det väldigt svårt att må bra i studentkorridoren. Fast det hade ju bara varit att bita ihop. Möta det riktiga Bulgarien, istället för den här mjuka kuddvarianten jag bor i nu. Inte för att skolan på något sätt berättade att det fanns studentkorridor, förresten! Nej, det fanns ingenting sa de, skolan hade inga studentboenden och kunde inte hjälpa till alls. Nu i efterhand märker jag att både genom Erasmus och genom musikhögskolan skulle det gått att få hjälp! De är så sunkigt dåliga på att hjälpa till... Och förresten, tror du att jag fått veta att det var "lov" torsd-fre innan?! Nej, självklart inte! Det uppfattar jag av en slump nån gång under tisdagen. Varför kan inte någon lärare (eller erasmuskordinatorn Elka!!) säga detta?! Jag har skriftligt och muntligt bett Extra om att få sån information. Hade jag vetat detta hade jag planerat annorlunda. Min nya finska vän Kimmo åkte till Istanbul i aggression i torsdags kväll, kanske hade jag följt med, kanske hade jag iallafall åkt iväg på skidtävlingen som jag var aktuell för genom Plovdivs Universitet, eller kanske till och med styrt till med att stanna några dar extra i Umeå för att vila upp mig? Nog för att jag är nöjd som det är, men ändå. Lite planeringsframförhållning skulle inte skada!


Nu sitter jag med lurar och lyssnar på Dream Theater. Funkar så jävla bra i övningspauserna! Blir peppad och glad.


Bild från Sävargården efter vår konsert inför Kommunfullmäktige! Ordförande Marie-Louise Rönnmark i mitten.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: