plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

frustration

Kategori: Allmänt

Kan inte med just nu att uppdatera om alla fantastiska saker som hänt den senaste veckan, utan måste bara koncentrera mig på NUET.

Haha, ibland känns det verkligen som att Sofia i Plovdiv bara behöver två olika spellistor för att klara sig: Robyn och Dixie Chicks. Idag blir det båda. Men allvarligt, lyssna på den här på hög volym:

Robyn – In My Eyes

Skönt att klockan bara är tolv så jag får lyssna på musik ganska högt. Mellan två och fyra ska det vara tyst i huset, siesta tydligen. Detta upplyste de snälla poliserna mig om under förra fredagens fest. Då ska jag gå och lägga mig och sova och planera mina revanchplaner.

Okej, nuet var det. Robyn tillsammans med känslan att mina ord kommer ut i text får mig lite att flyga bort från min frustration och redan må lite bättre, men ska försöka förklara. Det började väl egentligen igår med en lite oplanerad Sofia som absolut ville vara morgonduktig och springa ut på en jogg - det var ju duktigt! Men det blev ingen tid över till frukost och knappt för att transportera sig till skolan så det blev en snabb tur med masssa tunga böcker och fiolen extra tung pga att jag glömt packa ut packningen från helgen i sthlm... hm. Iallafall. Kom något sånär i tid, svettig och hungrig eftersom jag inte hunnit med frukosten, men tji fick man. Ingen lektion? Ne. Det var bara att sitta och snällt vänta och fundera. Det är så frustrerande när det händer att man investerar sin tid och offrar saker för att komma i tid, lägger ner sin själ i utbildningen för man vill ju lära sig så mycket som möjligt! ..och så får man ingen information. Jag och Laura gick till slut och letade upp läraren som satt nöjd på sitt kontor. Ja, det är svårt att förklara men det är liksom lite provocerande när de bara inte hör av sig till oss, utan tror gång på gång att vi som genom ett mirakel ska veta om att lektionen är flyttad. Så här kan en konversation låta ungefär.

L & S: Hi, we are waiting for the lesson, where are everyone?

Prof: Oh, student have work - lesson at eleven!

L & S: Aha! Okay.. So, no lesson now? Lesson at eleven instead? How about the lesson at two o clock?

Prof: No lesson today, only eleven.

L & S: So, every week at eleven? Not at 8.30?

Prof: Eeehh... What? ... maybe? Don't know.. we will see. Tomorrow...

.......................................................................................................................................

Det är fruktansvärt frustrerande, självklart är språket en barriär som är svår också, men herregud - man kan väl tänka på sitt eget språk o sen be någon som pratar höra av sig till två av orkesterns medlemmar och förklara att tiden är ändrad och att det ligger löst de närmsta veckorna om det är så det är!! Suck. Har ett ganska späckat schema och har inte jättemycket möjligheter för lektioner på andra tider så jag hoppas verkligen det kommer funka i framtiden.

Fick höra från Alban att problem uppstått och att vi kanske behövde betala för lektioner. Idag fick jag veta av både min gadulkalärare och sånglärare att så var fallet. Jag gick till Elka (utbyteskoordinatorn) och hon förklarade att det tyvärr var sant. Blir så himla ledsen! Just nu har jag nämligen inga pengar alls, CSN har inte skickat bidraget än (men hoppas få det inom några dagar!!! Måste få det, annars blir det svårt) och jag har 30 leva i plånboken.. så pengar har varit lite av en issue den senaste tiden. Gick så sjukt mkt pengar så fort man kom till Sverige några dagar också. Gillar inte att vara orolig för pengar men det fanns där i grunden så när de plötsligt kom med ny info om att betala 200 euro per termin så blev det bara för mycket för mig. Hade en panikstund i morse också när jag såg nyhetsinslag från Indonesien där Lisa och Thimea är och insåg att det varit en tsunami och ett vulkanutbrott. Allt rasade och jag blev fruktansvärt orolig och försökte kolla upp på sidor om det fanns någon info om svenskar i området. Visste ju att de var på någon ö nånstans...

GAAAAAAAH! Nu kom lina o louise! Får fortsätta senare idag! Men oroa er inte - Lisa och Thimea är i säkerthet.

Kram!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: