plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

spridda anteckningar 15 sept - 4 okt

Kategori: Allmänt

15/9
Wahoo! Nu börjar det! Sitter på cafét vid katolska kyrka-parken med en cola i den stekheta solen och en påse nyinköpta bra-att-ha-grejer.

Min första sånglektion!
  • Andas in djupt i magen, stanna till innan första tonen
  • Ej vibrato!
  • Legato, snabba konsonanter (ej Rrr..)
  • Öpen mun "framåt", använd läpparna
  • Slapna av i halsen, runt halsen
  • Noga med uttal
  • Läxa: Marino Marinke
Ville öva på skolan men gubben i hytten vägrade låta mig utan skol-ID, fast jag försökte fixa och Elka presenterat mig för honom förut... :( Blä. Ska öva hemma nu jävlar. Zigenar.. nej sopgubbar (?) på häst- och vagn passerade nu. Idag har jag träfat Laura och hennes Mexico-kille!!! Glad, glad, glad! Så fint att ha några andra "utbölingar" här. Hon är jättepeppad på ungerskt också så det kommer nog bli GRYMT bra detta!

Funderar fortfarande lite på en Skopje-tur men jag tror bannemig et får vänta.. Köpte grattiskort till Karin idag, det är bäst att skicka i tid! Tur att jag kom på det.



21/9 Teori?
01.01 - en liten pojke går runt i alla hus och pratar?
01.06 - Kristus (?) går i floden och döper
01.07 - Alla går till sina vänner. Haha!
01.08 - Männen stannar inne, kvinnor SLÄPPS UT!!
Den här lektionen blir bara konstigare och konstigare!



23/9 Efter sånglektionen
Lustigt hur självklart det var. "You transpose this. To H." Och sen göra en bättre version av den andra låten! Haha, som en slav! Hon klagade på den verionen som en annan student gjort... Här gäller det att skärpa sig! Fick mycket beröm idag, känns bra! Fasiken att jag har noll pengar idag.. Vill köpa vatten och notskrivningspapper. Kanske kan låna av Laura sen...



24/9
GAH! Det är så otydligt allting! Vad får jag för lektioner, hur mycket, vad innebär det att vara Erasmusstudent? Hur kan Elka förutsätta att jag ska veta vilka lektioner jag ska få när jag inte får veta nåt? Och blir irriterad när det känns som att de prioriterar Laura pga hennes FullBride-studier. Kul för henne men vafan.. Jag vill ha lektioner! Kom igen nu. Men det blir väl bra när det väl kommer igång efter fjärde oktober.. SUCK!!!

På kören
Tre dirigenter, en kör. Två som kommenterar och "skäller" medan den andra dirigerar. Jävlar vad högt de sjunger, och starkt, sopranerna.. shit. Jag tycker verkligen man borde ha en paus i detta rep! Sjukt att köra på utan. Ajj..



28/9 Teori, eller vad det nu är
Ta mig härifrån! Brandlarm? :) Fejka! (till Alban)

01.01 Gypsy New Year
02.14 Gypsy New Year
- Tjohoo! Ena året sex veckor och det andra resten? Skumt detta.



30/9 Innan sånglektionen
Fantastiskt fin röst killen innan mig har! Mjukt, rent, SÅ FINT! Fick åka taxi till skolan.. försov mig. Huvva! Nu är den dock 10.50 och jag har inte fått börja än. (börjar 10.30) Men det är väl viktigt att visa att man är i tid. Och taxin kostade bara 8kr. :)

senare
Hittade roligt Marocko-café! Konstutställning och café, trevlig kvinna och rolig inredning. Spelar marockansk "cello" nu. Tre gånger åker teet ut och in i glaset, nej fyra! Undrar varför? Funderar på möjligheterna att spela "mys-konsert" här, ensam, spela svenskt kanske?



1/10
Mmm... Sitter på det grymt mysiga trevåningscafé som jag häromdagen fann med Alban och köpte rökelse i. Har varit på Café Marocko och bestämt datum för "den lilla lilla konserten med svensk folkmusik"! Onsdag 13 oktober! Om 1,5 vecka, känns perfekt. Satt länge med ägarinnan och hennes väninna och pratade och drack te. Fick inte betala, alltså är vi vänner! ;) Haha.. Har haft orkester idag för första gången också! Jättekul! Fast jobbigt.  Fick spela från handskrina violanoter med snabbt växlande udda taktarter. De första 12 takterna byter taktart elva gånger mellan.. få se.. 11, 7, 13, 9, 7, 11 och 9/16-delstakt. Normalt?! Och så läsa altklav på det.. :/ Så det gick Sådär, ärligt talat. Men ska väl resa mig till näta rep, och förhoppningsvis spela G-klav.... Åh kan inte maten komma snart!


(till slut kom den, och den var alldeles, alldeles underbar)



4/10
Sitter på en egentligen rolig kör och blir liksom förbannad.
"No. Sorry."
Är det ett svar att ge till en förvirrad utbytesstudent när hon frågar körledaren om det finns en not på låten. Hjälper man då inte henne lite och försöker fixa fram en så hon kan vara med? "Nej. Ledsen." I protest sitter jag nu och inte sjunger för att jag överreagerar och inte vill vara med. Skönt att få vara så barnsligt sur.

I längden, efter ett tag med sura miner och ohjälpsamhet kommer det åt en. Det får en att känna sig så sjukt oviktig och onödig. Spelar väl ingen roll om jag är med eller inte. Lite hjälpsamhet hade inte skadat.

Nu hamnade jag istället i läget att jag måsta skratta och le... Haha, för alla ser så sura och otrevliga ut just nu! Det här är ju ett skämt.




Wihoooo! Fiol- och gadulkalektion!!! YEAH! Så här såg det ut när jag för första gången fick hålla i min alldeles egna gadulka! Skelande glad och mycket fokuserad.



Det lät skit vill jag lova! Men peppad är jag! Nu blir det gadulkaövning varje dag. Stackars grannar... :P Nu hoppas jag verkligen att CSN kommer till rätta med sina papper och fixar in pengar på mitt lilla konto för gadulka, fodral och smågrejer som hör till blir sammanlagt 3000kr... Pengar som jag INTE har. Hehe. Men det ska ordna sig. Allt för konsten! Blir till att prostituera sig som gatumusiker med tandlösa gubbarna varje dag efter skolan annars.

Så här fin är min lärare:


En riktig charmknutte ;) Närå, men annars var han glad och bjöd på ett leende flera gånger under lektionen! De suger man åt sig som en tvättsvamp efter ett mörbultande körrep...

Annars så känns det som att hösten har kommit till Plovdiv idag. Det regnar och är kallt och skönt. Njuter! Avslutar med lite bilder från idag och lyssnar på Morrissey för första gången i mitt liv.






Kommentarer

  • Karin säger:

    Vilket fint inlägg! Jag brukar också skriva små lappar med anteckningar till mig själv när jag inte har nån att prata med. Eller bara dödar lite tid :) Fint att få dina direkta reaktioner på upplevelserna.

    Stor kram!

    2010-10-04 | 23:18:42

Kommentera inlägget här: