plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

fredag

Kategori: Allmänt

OJ oj oj.. Är helt slut i huvudet och kroppen idag. Kokhett ute, läste att det skulle vara 31 i skuggan, känns som 40. Drack nog för lite vatten efter joggingturen (!) i "morse" (somnade efter fem efter en trevlig natt på Skype och ställde därför klockan på 12) och det har förföljt mig hela dagen. Ont i huvudet, trött, hungrig. Kl. 14 fick jag dock vara med om det fantastiska::::::

Rep med skolans bulgariska damkör!!! 40 späda, hårdsminkade bulgariska brudar med pluffigt hår och färgglada piffiga kläder från endera åttiotalet eller vulgogarderoben.. :) (ursäkta) ..men när de började uppsjungningen fick jag en CHOCK. Svårt att beskriva men rösterna är så attackstarka, rena, klara, stora, hårda, tonen är så himla speciell och när så många med liknande röster sjunger ihop.. Ja, det är svårt att förklara. En fantastisk upplevelse, och detta var redan på uppsjungningen. Första tonen var bara, PANG. Nu är jag i bulgarien! Nu är jag HÄR! När de sen sjöng sångerna är man ju i himmelriket. Det är ju mycket på grund av körsången jag är här. Det är det här jag har längtat efter! Ska bli så kul att äntligen får lära sig På Riktigt. Dynamiken och drillarna är nånting helt unikt. Skulle de ha råd att åka på någon körtävling nån gång så hjälp vad de skulle kicka ass. Skulle önska att alla jag känner kunde komma ner och se och höra allting som jag är med om! Hoppas någon kommer och kan följa med på ett körrep för det är verkligen en upplevelse.

Jag var beredd på att dirigenten skulle vara negativt inställd till att någon icke-bulgar skulle vara med i kören, detta har jag hört från säkra källor från förra året.. :) men som tur var godkände han både mig och amerikanska Laura efter en kort provsjungning efter repetitionen och vi är välkomna på måndag igen! Tjoho! Det kommer att bli mycket plugg och hårt arbete för att hänga med i alla vändor och drillar och läsa noter med kyrillisk text men det ska gå! Och självklart yppades inte ett ord engelska under dessa timmar. Däremot klarade jag några små korta konversationer på bulgariska!

Dirigentens slagverksspel på pianot crescenderade min huvudvärk (höhö) till ganska besvärlig nivå och efter ett snabbt möte med min blivande klassiska fiollärare den trevliga Prof. Spirov smet jag hemåt istället för att gå på den andra körens repetition, Gaudeamus. Tror jag nöjer mig med en kör. Det kommer bli mycket att göra. Börjar också få second thoughts om jag verkligen ska plugga både folk och klassiskt. Tackade dock vänligt nej till två lektioner i veckan med Prof. Spirov (Men hallå? Vad håller jag på med?! Värsta chansen ju!) för jag var så trött i huvudet och kunde inte tänka mig att jag kommer hinna öva så mycket till de klassiska lektionerna.. Blir förmodligen både fiol- och gadulkalektioner inom folkmusikstudierna fick jag veta idag. :) Allting är fortfarande väldigt krångligt och för mig känns det att deras system eller kommunikation är väldigt ineffektiv. Att öva i någon av skolans lokaler är ett kapitel för sig kan jag säga.. Ville bara fråga om det gick att öva i ett hus jag var i och plötsligt hade jag bestämt möte med någon kl.13 imorgon för övningstid. Det går helt enkelt inte att bara komma till musikhögskolan och öva, det ska bokas och bestämmas och blir en himla massa krångel.. :) Många arbeten skapas helt klart i och med detta portier- och bokningsmänniskasystem! Att jag själv skulle kunna kolla på ett schema och skriva upp mig någonstans kommer inte på tal.

Nu har jag druckit lite kaffe och ätit lite mat och faktiskt precis lyckats med något stort! Köpte en kortläsare i affären där nere (som jag nu är något av en stammis på efter köp av hörlurar, högtalarsystem och kortläsare tre dar i rad, de blir väldigt glada när jag kommer iallafall!) och, liksom allt annat denna sommar förvånande nog - det funkar direkt!! Jag har nu fört över alla sommarens kort från kameran till datorn och är redo att lägga upp ett eller två på den här sidan. :) Och kanske en liten sväng i facebookalbumen också.. ;-)

Spotify, kamerakort + nya högtalare är en väldigt bra kombination!! Ikväll blir det definitivt stanna hemma och vårda huvudvärken med gamla minnen.

Salem Al Fakir, This is who I am - It's true

Kommentarer

  • Karin säger:

    Jag ser verkligen fram emot att följa resten av äventyret! Men nu ska det sovas i lilla rummet i lilla jönköping.

    2010-09-18 | 00:51:36

Kommentera inlägget här: