plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Kartor

Kategori: Allmänt

Jag älskar kartor.

Nu har jag satt upp fyra stycken på väggarna här hemma. Min InterRailkarta från i somras (med utritade turer självfallet: Göteborg-Venedig, Umeå-Transylvanien och Stockholm-Plovdiv), stadskarta Budapest, Köpenhamn (ramlade just ner precis nu) och såklart den största mightykartan of them all: PLOVDIV. Den har en egen plats i hallen. Stor fet och vacker. På kyrilliska såklart, insåg jag när jag skulle försöka kolla nånting på den och inte fattade ett jota. Men snart så!

Funderade över detta med inläggsdensitet. Eh, nej inte densitet. Inläggsfrekvens. Detta skulle kunna bli rena rama intresseklubben. Och det vill jag ju inte! Eller vill jag det? Detta blir nog som en dagbok, en bloggdagbok helt enkelt. Kanske ingen alls läser, men då får jag iallafall ut det jag behöver reflektera kring, och anstränger mig en smula för att formulera mig, vilket jag gillar. Inte för mycket ansträngning, dock, bara lite lagom. Jag har ju inte ens nämnt hur det har varit på skolan idag! Det var "opening ceremony" i det jag antar är aulan på skolan med tal och högtidliga dräkter, livemusik i form av solosonat för violin, pianotrio och... Tadadadaaaa folkdansuppvisning! Med liveband och damkör!!

Kärlek!

Det är vad jag vill göra i år! Så sjukt bra det var.. Kanske sju tjejer och sju killar fullt folkdräktsutrustade dansade som galningar i koreograferad bulgarisk trad-dans till en orkester på sex pers och en damkör på kanske tolv st. Alla i vackra folkdräkter. Det svängde som fan vill jag lova! Grymt bra var det!

På skolan finns också dansundervisning och de som dansade kom därifrån, musikerna var lärare som jag förstod och damkören var en proffsdamkör. Det var lugnt den bästa bulgodamkör jag hört live... :) Så tight, svängigt, rent, rytmiskt, skumt, vackert.. Tyvärr används ju inte fiol traditionellt i den här musiken och jag stöter gång på gång på problem med detta. Folk blir alldeles konfunderade och förstår inte hur jag ska kunna få över musiken från de andra instrumenten till min fiol. Jag förstår ärligt talat inte alls deras skepsis. Gadulka är ju fiolens motsvarighet och självklart kan jag ha, i värsta fall, en lärare som spelar gadulka eller nåt annat instrument om det inte finns någon på fiol! Jag kan väl lära mig låtarna från vilket instrument som helst? Hallå, gehöret eller? De verkar prata om transcripts from other instruments och jag antar att de menar notskrifter. Finns det noter blir det ju ännu enklare :) nej, jag ska helt enkelt inte bry mig om det där utan bara fortsätta försöka få till att jag får lära mig dessa låtar på fiol, jag vill jag vill jag vill! Och självklart sjunga också. Shit pomfritt. Peppen återkommer.

För en stund sen kände jag mig mätt. Liksom, mätt för att jag inte kunde ta till mig denna dagen riktigt så mäktigt som jag skulle vilja. Kanske är jag lite överladdad ändå? Överladdad med intryck från hela sommaren. Som jag kanske, kanske inte riktigt hunnit smälta än? Jag vet inte, men någon konstig känsla i mig är det. Allt är helt fantastiskt och jag är så sugen på att skolan ska komma igång, men kan liksom inte njuta av det här stillaståendet som är nu, just nu ikväll. Annars på dagen har det ju varit ganska fullt upp. Nu på kvällen fortsätter jag göra saker. Pysslar runt i lägenheten och fixar och lagar mat och kollar på youtube. Kanske borde man koppla ur lite? Hur ska man hinna smälta? Det är ganska tråkigt att bara sitta still och smälta.

Kommentarer

  • Mor säger:

    Relax och tugga i dig att det kanske inte måste hända saker HELA tiden. Hur är det med stickningen tex?

    Gonatt- jag njuter av din bloggxxx

    2010-09-15 | 22:56:46
  • Magnus Markling säger:

    Nä, det behöver inte hända saker hela tiden! Att ta en lugn kväll utan aktiviteter är svårslaget. Det gör jag själv just nu. Efter en dag med rep och nördiga spel blir det nu bara te och en bok intill läggdags. krsm

    2010-09-15 | 23:07:39
  • Ritva L säger:

    Mycket trevligt att läsa! Du verkar vara speedad och upp i varv... Ta det lugnt, relaxa, gå på ett SPA!! Såna finns det säkert gott om där, billigt. Bada i varm bassäng med en massa tanter och ta massage eller gyttjebehandling! Det lugnar, kan jag lova.

    2010-09-15 | 23:22:55
  • evat säger:

    Det verkar bli bra men jag kan nog hålla med föregående att ta´t lungt.

    2010-09-16 | 00:06:13

Kommentera inlägget här: