plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

lugnet

Kategori: Allmänt


(jag och elin på samma båttur i somras)


Ännu en händelserik dag! Innan jag berättar om den vill jag säga tack för kommentarerna om lugnet och relaxandet. Ja, jag är nog absolut speedad och det är faktiskt inte bra. Men det är svårt att inte vara det när allt är nytt och roligt! Men jag tror jag ska försöka (verkligen försöka) köra på en ganska låg växel dessa första dagar, veckor möjligen, och acceptera att inte uppleva saker så intensivt som jag kanske skulle vilja. Det är lite fullproppat i hjärnan, känner jag. :)

Idag har det hänt många roliga saker!

1. Jag har haft min första lektion på skolan! Fick ha en nästan timmes lång sånglektion med professor Svetla Stanilova, en jättesnäll kvinna som faktiskt efter uppsjungningen sa följande ord: "Your voice is....... great." vilket var betydligt mer än jag kunnat förvänta mig! Haha! Bulgarisk sång är verkligen en helt annan teknik och man får tänka om hela tiden, öppna munnen, forma läpparna, öppna halsen, spänn av, spänn dig, andas in djupt - men ha en liten hård paus innan du börjar sjunga! avsluta alla toner abrupt, korta konsonanter, långa vokaler, absolut inget vibrato, drillar, drillar, drillar, starkt, inga varma potatisar... osv osv :) För att inte tala om alla vokaler och konsonanter som är helt nya.. Svårt att höra skillnad på alla olika l, sj, sch, scht, å, o och alla låter helt olika..!

2. Har träffat två utbytesstudenter! Är grymt glad för detta. Fick direkt superbra kontakt med amerikanska Laura och mexikanska ... Georgio (eller liknande) och har haft en superfin dag med dem! Laura spelar fiol och har väldigt lik bakgrund som mig musikaliskt, och är intresserad av samma lektioner som jag detta år. Båda ska stanna två terminer och det känns faktiskt otroligt skönt att prata med två flytande engelsktalande.. :)

3. Imorgon ska jag få prova vara med i National Choir, den traditionella damkören på skolan (gulp!). Sen blir det träff med Prof. Spirov som ska vara min lärare i klassisk musik och efter det ska jag hälsa på kören Gaudeamus på skolan som verkar vara en mer "klassisk" kör som sjunger repertoar från andra länder än Bulgarien. Vet inte än om jag ska vara med i båda körerna eller bara en men det ska bli jättekul att få komma och kolla! Tror de repar tre gånger i veckan vardera så det är nog läge att välja bara en..

4. Har fixat hörlurar och mikrofon så nu kan jag ringa gratis till andra skypare! Och ni kan ringa mig! ;-)

En sur gubbe i receptionen på skolan vägrade låta mig komma in och öva någonstans eftersom jag inte hade fixat något skol-ID med kort ännu, trots att folk försökte hjälpa mig och Elka (Erasmuskordinator på skolan) pratat med honom och presenterat mig så jag skulle få öva innan kortet blev klart. Men icket. Hans uppgift var viktig där. Har man inget ID får man minsann inte komma in i något rum, nehepp. Kul för honom att han har nåt att göra i den där glaskuben iallafall.. :)

I samma hus som jag bor i finns massor av affärer.. Idag hittade jag en TechnoMarket där jag köpte hörlurarna, där finns också högtalare till dator.. mumma.. funderar på att springa ner och köpa nu direkt. Vill ju kunna lyssna på mina skivor HÖGT!

Kanske man skulle försöka fixa lite middag? Jä!


Kommentarer


Kommentera inlägget här: