plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Plovdiv, dag 2

Kategori: Allmänt

YIHEEEI! Blogg.se automatsparade mitt förra inlägg som jag trodde försvann!!! Tack tack tack.. skickar iväg det fort innan det försvinner igen...




Så kom det, medan jag stod och lagade konstig fisk i konstig sås med mycket tabasco, meningar ploppade upp i huvudet en efter en, meningar rullandes kring temat plovdivs andra dag. Min andra dag i Bulgarien!

Bulgarien är en annan värld, det här är inte Sverige, nej. Den meningen kom inte till mig, för den var heller inte särskilt bra. I min tanke, i mitt huvud, när meningarna bara svävar fram till mig - då är de alltid så jävla bra! Då känner jag att, yeah, klart jag ska starta en blogg och skriva romantiska, intellektuella, småkryptiska men informativa meddelanden om min tid som student i Bulgarien. Jag kommer kicka ass! Men sen när jag väl sätter mig så... Tomt. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska börja det här. Det här är ju mitt första inlägg! Viktigt med första intrycket! Eller? Nej, det får nog helt enkelt mesa igång med detta inlägg och hoppas på att jag växer med uppgiften och att det går lättare och lättare. Så, färdigtänkt om det där.

Vaknade i morse i min egen säng här i Plovdiv. Det här är första gången på.. få se, tre år som jag bor själv. Unnar mig götta saker som att dricka direkt ur mjölkförpackningen, hålla fin ordning i köket, sprida ut saker på toaletten, spela hög musik, lämna saker på golvet bara för att jag kan och fantisera om alla enorma mysförbättringar jag ska göra på den här lägenheten. :) En lägenhet som för övrigt är stoooor. Och fiiiin. Jag har blivit mycket varnad för standarden på bulgariska boenden, men detta är by far det lyxigaste boende jag nånsin haft. När man kommer in genom ytterdörren ligger hallen åt höger med tre garderober, åt vänster ligger ett stort vardagsrum (med PIANO!) och dörr till balkongen. När man följer hallen åt höger och efter en vänstersväng ligger toaletten med badkar till vänster, efter det ett litet rum med tvättmaskin (!) och till höger om det mitt sovrum som är stort och fint och tillräckligt för mig att leva i. Rakt fram ligger köket, även det med dörr ut till balkongen... Som sagt, det är fullt tillräckligt för mig och med en standard högre än jag nånsin haft tidigare. För 250 euro får man tycka det är en ganska bra affär. Dessutom kan jag promenera till skolan på mindre än en halvtimme! Mataffär finns i samma hus, och en bar och flera andra affärer precis under mig. Ingen behöver oroa sig för mitt välbefinnande kan jag lova! Funderar dock på att fråga om jag får dela lägenheten med nån iallafall.. Känns dumt och överdrivet lyxigt att bo så stort, men jag vet inte om jag får. Hyr lägenheten av en myspianolärartant på skolan som tog hand om mig hela dagen igår. :)

Ja, just ja, vad gör jag här? Jo, jag ska plugga i två terminer på Academy of Music, Dance and Fine Arts, Plovdiv och mitt huvudämne kommer vara bulgarisk folkmusik! Det är väldigt rörigt just nu och jag förväntar mig inget annat än att de första två veckorna kommer vara luddiga och förvirrade. Än är det inte riktigt klart exakt vilka ämnen jag ska få läsa, ingen lärare pratar heller engelska så jag tror inte direkt de slåss om mig.. ;) Men jag är helt villig att få undervisning på bulgariska! Ska plugga hårt och tror också att det kommer gå fint, om man spelar mycket vill säga, musikhistoriaundervisningen kan jag dock tänka mig kommer bli.. "intressant" på bulgariska.. Blir nog inte så mycket av det, nej.

Iallafall, ska spela bulgarisk folkmusik på fiol som huvudämne, det verkar också som att jag ska få klassiska fiollektioner (jippi!!), jag ska plugga bulgarisk sång enskilt och i minst en kör, kanske två, eventuellt gadulka-lektioner (bulgarisk motsvarighet till fiol), bulgarisk dans, bulgariska språket och gud vet vad mer...


Kommentarer

  • Karin säger:

    Åh! Gadulka, som Vasko spelade?

    2010-09-18 | 00:43:11
  • Maria säger:

    Å vad roligt det kommer att bli att få följa din blogg!!!!

    Kramar och lycka till!!

    2010-09-24 | 12:07:43

Kommentera inlägget här: