plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Resan hit

Kategori: Allmänt

Var ska man börja? Om man utgår från Umeå som startpunkt, vilket är den plats på jorden jag för tillfället är skriven på :) så får man röra sig bortåt mitten av augusti för att få en bild av min resa nedåt Plovdiv.

17 augusti hade jag en bokad flygbiljett till Stockholm för att hälsa på en kompis och sedan spela teater med Somliga går med Trasiga Skor-föreställningen i Stockholmstrakten 18-22e augusti. Det flyget fick jag dock missa (gah just ja, läkarintyget mamma!!) pga migrän och lite strunt, men sent om sider kom jag väl till stockholm under kvällen den 19e vill jag minnas, hade ett fint rep med Trasiga Skor-gänget på Dramaten sent på kvällen (!) och sen fortsatte det bara fint under de resterande dagarna av turnén. Väldigt lyckat och trevligt samtidigt! Skulle kunna skriva hur mycket som helst om det men det passar kanske inte riktigt här i denna blogg just nu, även om jag verkligen inte tänker hålla på och begränsa mig enligt några ramar mohaha.. Sen några fina dagar i Stockholm med häng hos vänner, sen via Jönköping och besök hos Karin på Södra Vätterbygdens Folkhögskola till Göteborg för att bl.a flyttstäda ur min gamla lägenhet i Ostkupan, Kallebäck. Och hänga med folk, såklart :) ... Sen tillbaka till Stockholm för filmmusikinspelning och mer häng i krokarna, sen kan man säga att resan söderut tog fart. Tåg till Malmö och hälsa på Lotta med sin nya underbart söta lilla bebis, sen till Elsa i Köpenhamn, och rep med Banda Transilvania och häng med Nicolaj, Mads, Carina och Nanna i Mads finfina barackby vid Kristiania! Och någon dag efter detta - med Nicolajs skoda FULLPROPPAD med alla hans (obs - Hans!) saker som han ville ha med sig till Budapest där han ska plugga började vi tuffa iväg på den danska vägarna söderut! Med färja till tyskland och autobahnkörning ner till Berlin - någonstans på de mörka vägarna fick vi kontakt med Lina och Louise (se deras blogg: fiddlingthrougheurope.blogspot.com) och vi möttes upp på en kolsvart autobahn-parkering och mer peppat gäng hade man fått leta länge efter!! Hahaha. När jag har fixat sladd till min kamera ska jag lägga upp kort från detta tillfälle.. :) Så var vi inte två längre, utan fyra!

Tillsammans på vägarna svischade vi genom Tyskland fram till Berlin där vi fick sova i en gigantisk och minimalistiskt inredd, men mycket vacker gammal lägenhet i centrala stan som tillhörde pojkvännen till en vän till Louise, den vän vars födelsedagsfest som just vi fyra craschade i början av sommaren med ett FolkPower-gig mitt i natten! Tydligen sa hon inte upp bekantskapen iallafall.. :)

Dagen efter tillbringade vi spelades på en solig bro i Berlin och tjänade över 800spänn till hushållskassan! Riktigt, riktigt kul att spela på stan med Lina, Louise och Nicolaj! Börjar ju bli lite av en tradition detta! Yeah!

På kvällen körde jag och Nico vidare och anlände i Prag vid midnatt. Där fick vi sova hos en vän till mig, en couchsurfkontakt som jag bodde hos tidigare i sommar. Sjukt bra och trevligt! Dagen efter det körde vi vidare mot Budapest - via en tjeckisk poliskontroll på ett bensinletarsidospår i en liten by precis efter den tjeckiska gränsen. Där åkte vi på lite böter och en läskig timme då Nico inte lyckats få med sig några papper på bilen.. Men allt slutade gott och vi var otroligt glada och lättade när vi äntligen fick köra vidare! 500 koroner i böter (ca 200kr) men glada att de inte stoppat oss på motorvägen eftersom vi då fått 20 000 koroner i böter istället eftersom vi saknade tjeckisk väg-vinjett på fönstret.. Den köpte vi snabbt efter polisträffen, dock. :)

Ganska sent på kvällen anlände vi till Budapest, glada och trötta. Där sov vi i en natt i Nicos nya lägenhet som han delar med en trevlig men lite speciell ung ungersk man. Många plus och något minus på den mannen! Tror dock att Nico kommer trivas superbt bra allt som allt. Riktigt fint ställe var det. Dagen efter hoppade jag på ett tåg mot Belgrad, Serbien där jag delade kupé med en trevlig kille från Makedonien som jag planerar hälsa på framöver. Den åtta timmar långa resan gick fort, men sista halvtimmen var ganska jobbig.. Tåget visade sig bli ca en timme försenat vilket jag inte visste men började misstänka, och mitt tåg från Belgrad mot Sofia som jag betalat dyra pengar för skulle avgå med bara fyrtiofem minuters bytestid... Det kändes väldigt jobbigt att inse att jag hade missat mitt natt-tåg :( meeen... det väntade på mig! Jag fick springa, med hjälp av makedonska Darko som bar några av mina väskor, över hela perrongen men hann med tåget! Precis när jag hoppat upp åkte tåget iväg och nu satt jag verkligen på ett fordon som skulle ta mig till BULGARIEN!

Denna tågkupé fick jag dela med en mycket gay tysk som var supertrevlig och var på genomresa genom Europa ensam med InterRail-pass, liksom jag gjort tidigare under sommaren! Det kändes tryggt att dela kupé med honom, det var skönt eftersom natt-tågen ibland kan kännas lite ruffiga och jag tidigare under sommaren blivit mycket varnad för stölder på ett liknande tåg.. Sex gånger under natten var det pass-kontroll och två gånger kom tullen och letade lite förstrött i packningen. Utöver detta sov jag mycket gott!

Morgonen efter hoppade jag på bussen mot Plovdiv och efter 2 timmars vacker färd (fast jag sov nog mest) så anlände jag till min nya hemstad! På hållplatsen mötte mig Snejana, min hyresvärd, och tillsammans tog vi taxi till lägenheten. Efter installation och runtvisning envisades hon med att köpa mat åt mig att fylla kylskåpet med, och sen promenerade vi tillsammans till musikhögskolan så jag skulle lära mig vägen. Hon är ovanligt duktig på engelska för att vara en bulgarisk kvinna på 60+ och otroligt sympatisk och snäll mot mig. Känns fint att ha den kontakten med henne och jag vill nog gärna bo kvar i hennes lägenhet under året, om jag får. Som jag skrev tidigare ska jag nog fråga om jag kan få dela den med någon men "i värsta fall" får jag väl ta hand om hela alltet själv! ;-)


Är nyfiken på de två andra Erasmusstudenterna jag hört talas om, en amerikansk tjej och en svensk-albansk kille från Malmö musikhögskola! Imorgon ska jag ha min första lektion i bulgarisk sång kl.11! Wish me luck. :)

Kommentarer

  • Jag själv säger:

    inser att jag i hastigheten publicerat två felaktiga fakta:



    1. poliskontrollen var Innan prag, inte efter



    2. sammanlagt väcktes jag sex gånger av poliser på tåget, fyra gånger passkontroll och två gånger av tullen



    ursäktar misstagen och hoppas att ni inte upprört er över detta :)

    2010-09-15 | 18:49:48
  • Mor säger:

    Gud vad du hinner med... Jag är nyfiken på hur det gick på din sånglektion, och allt med skolan. Hoppas du får vara frisk. Vi vill gärna komma och hälsa på, åker som sagt till Gtb nästa vecka, men då är du ju inte där... Puffa Oskar lite extra, han trivs inte så bra på skolan...

    Jag får väl ta kontakt med lassa- visst var det neurologen?

    Puss i massor från alla

    2010-09-15 | 20:28:16

Kommentera inlägget här: