plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

upplysningstiden är här!

Kategori: Allmänt

mmmmmm liraskivorna var ett smart drag att ta med hit! Så svårt att planera vad jag skulle ha med mig hit. Liksom, "jag ska vara borta ett år - vad behöver jag?" ... det är ju en helt omöjlig tanke, att man ska ta med sig allt man vill ha. Jag kände i stort att jag inte ville eller behövde ha med mig någonting alls, haha, men tvingade mig liksom att ta med lite saker. Jag är sjukt nöjd över många mina beslut! Smart drag att ta just liraskivorna som nästan inte väger nåt eller tar nån plats i sina små, platta pappfodral. :) Och jävligt bra är de ju! Det var ju såklart det jag skulle komma fram till. Glad över en varierad jazz-folkdag idag ihop med massa liraskivor. :)

Kom just hem efter ett långt, underbart häng hemma hos Sonya och Todor som innefattade hembakade bulgariska fikabröd i massor av varianter, gadulkalektion, jam, låtutlärning, diskussioner och sist men inte minst ett otroligt omfattande och upplysande powerpointföredrag om bulgarisk musik!! SHIT det skulle man fått första dagen här! Så grymt bra. Känner att jag fått ny förståelse för musiken, delarna i landet, folktraditioner, kostymer, whatever, allt har klarnat!! Varför kan inte någon lärare på musikhögskolan hålla ett sånt här föredrag?! Det är ju egentligen basics, att jag som utbytesstudent på folkmusikprogrammet här i Bulgarien borde bli totalt upptjockad med sån här info varje vecka. Men den kursen som skulle ge mig den infon är kaos rakt igenom och man lyckas inte få med sig särskilt mycket kunskaper därifrån fast man försöker 100%! Svårt att förklara, men det funkar helt enkelt inte.

Nu var det otroligt trevligt att träffa lite bulgariska vänner idag. Shit, det behövde jag. För att få tillbaka förtroendet för Bulgarien och min tid här. Nuvunnen pepp - hej!! Nu är jag sådär glad, lycklig och peppad igen som jag vill vara. Känna att jag vill utnyttja tiden här till max och ha massa idéer om projekt och spelgrejer jag vill göra. Härligt!!

Nu har något slags "sportlov" eller nåt sånt infunnit sig (tyvärr...) i veckan så jag har nog helt ledigt - men på fredag åker jag ihop med bulgoensemblen som ska till Umefolk iväg till Sofia på teveinspelning! Vi ska spela livekonsert i bulgariska nationella televisionen (ja, man måste uttrycka sig så där högtidligt för det är så de gör här) och det är tydligen en stor ära! Det känns jättekul! Vi ska spela hela programmet som vi ska göra på Umefolk så det blir ett bra genrep. Blir en hel del öva själv i veckan med andra ord. Vill ha superkoll på alla låtar tills dess. Sjukt ostrukturerade noter med skumma repriseringar hit och dit huller om buller på pappret så förutom en del svåra tekniska saker blir det till att strukturera upp och skriva om en hel del förmodligen.

Laura skypar i köket. Jag vet inte vad jag gör, men det ordnar sig nog. En annan av dagens uppenbarelser är den enorma tur jag haft med lägenhet. Sonya och Todors lägenhet är en normal lägenhet i bulgarisk standard. De har bott där i tre år. Ett rum och kök. Ett liiiitet rum, och ett liiiiitet kök som man inte kan sitta i. En toalett i totalt fallfärdig stil, dusch med väggar som är helt röda, bruna, trasiga. Liksom alla väggar på toaletten, fulla med konstiga rör och nödlösningar kring vattensystemet. (bla. med sugrör) Iskallt överallt, ett litet element i sovrummet. Förstår inte hur de klarar sig, rent praktiskt, där inne. Två musiker, två liv, två människor ihop i en liten liten yta. Hur övar de? Förstår ju att detta ändå är över standard för en mängd människor här på jorden som t.ex inte har bostad eller bor ihop många fler i ett rum. Men när det kommer så här nära, som två utav de personer jag lärt känna bäst här i Bulgarien, då blir det så påtagligt att ens egen livsstil är enormt luxuös. Även här i Bulgarien har jag alltså av en slump fått ett lyxboende. Jag och Laura känner oss som nya människor båda två efter den här dagen. Bra med perspektiv på många sätt. Nu kan vi mer om både bulgarisk musik och samhället. Intressant var att diskutera barnaga med dem. Bägge två anser att man får slå sina barn. "Hur ska man annars lära dem att något är fel?" Otroligt intressant!

Mmmmmm....


Kommentarer


Kommentera inlägget här: