plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Dags att sova strax

Kategori: Allmänt

Livet är jättefint just nu. Det är varierande både i humör och kvalité för fröken Högstadius i Plovdiv, men generellt så är allt väldigt, väldigt bra!

I torsdags hade jag något av en skitdag. Hela veckan har varit sådär halvsugig om jag ska vara ärlig, något konstigt i luften liksom. Lite Sverigelängtan, lite besvär med några lektioner och så poff så blev det lite tungt. Men fredagen (idag!) så vände allt genom ett grymt orkesterrep och till och med peppen på den något enformiga bulgariska snabb-musiken kom tillbaka! Danslektionen med Zoya var en annan höjdare under veckan. Ryggen har varit lite kass idag och igår eftersom jag inte kunnat jogga pga massa ont i halsen.. Åker till Grekland i morgon och ville inte bli sjukare så jag bestämde mig för att ta det lugnt.. Får se hur det går! Ska bli väldigt fint att åka iväg med Erasmusgänget kl.5 imorgon bitti!

Har träffat en rolig taxichaufför som jag blivit vän med, fått hans telefonnummer och kan ringa när som helst och få privattaxi :) väldigt grym deal, för båda parter såklart! Imorgon bitti 4.45 kommer han och hämtar mig hemma och skjutsar mig till bussen. Fantastiskt! Han har pluggat på min skola, musikhögskolan i Plovdiv och spelar gaida (säckpipa) därav hans namn: Gaida-taxi! Det är underbart roligt att åka med honom. :)

Var otroligt irriterad i torsdags på min fiol/gadulkalärare och hade ett långt jävligt argt inlägg i huvudet hela dagen. Såhär med lite distans är det svårt att formulera det på samma briljanta sätt (höhö) så jag låter bli. Frustration över respektlöshet när det gäller tidpassning, lektionsplanering, allmän konstig attityd var det väl då. Det var sjukt skumt, faktiskt. Men jag överlevde och dagen efter blev bättre! Jag gillar dåliga dagar. Det är liksom skönt att få gräva ner sig lite i den (ytterst lilla) misär man har just då. Jag har det bara väldigt kort alltid, är lyckligt lottad och är sjukt lycklig nästan jämt faktiskt och när jag är deppig är det kort och intensivt. Och jag gillar det! Det är skönt. Man får gråta och vara arg och liksom bli av med det. Allt är skit de dagarna. Alla lärare, alla bulgarer, alla gator, alla bilar, all musik. Inget är kul. Sammanfaller alltid med att min rygg är dålig och min hormonella cykel... :P Skumt, det där..

Torsdag kväll blev det irländskt på Terry's och det gick bra! Det var kul! Har fått gigs i Sofia, de vill att vi ska spela två ggr i månaden hela våren.. Får se hur vi ställer oss till det. Men jag ska testa ett gig nästa v medan Laura är i Berlin och se hur det är. Grejen är ju att varken Laura eller Mravcho (som är den andra violinisten) har spelat irländskt förut så det är upp till mig att hinna lära dem tillräckligt mkt för att fylla tre pass med 30 min låtar... Hm hm.. Mravcho är grym bulgarisk/zigenarviolinst och vi planerar utbyte oss emellan. Kommer bli jättekul! Måndag kväll ska jag hem till Mravcho och hans fina fru och nu är rollerna ombytta! Jag ska vara läraren och han ska vara eleven. :) Kul hur snabbt saker kan ändras..

Imorgon åker jag till Grekland och tamefan jag har packat badkläderna! Trots kvällens storm och åskväder har jag de sista dagarnas stekande sol färskt i minnet och jag vill absolut bada i havet om vi tar oss dit! Får se hur det går. Vet ett helt gäng med fina människor som ska med imorgon på resan så hursomhelst tror jag det kommer bli jättetrevligt. Återkommer till Plovdiv sent sent lördag natt. En endagstur helt enkelt!

Nu är det dags att sova så jag inte missar min Gaida-taxi imorgon!
Kram Sofia


Solnedgång över Plovdiv, tagen från mitt sovrumsfönster igår kväll!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: