plovdiv

ett år i Bulgarien... eller blev det två?

Jag är så jävla duktig!

Kategori: Allmänt

Jag är det!

Går upp tidigt på morgonen, draaar mig upp ur sängen och tar på mig joggkläderna och drar ut och springer! Idag var jag så sjukt duktig, sprang hela vägen till Excalibur-huset och tillbaka utan att stanna. Det tog exakt tjugo minuter. Det kändes bra! Lagom för mig just nu. Har varit så duktig på sistone och joggat varje morgon sen jag kom hem från Umeå, förutom helgen då jag vilade. :) Och gått upp tidigt också! Herrejesus det är ingen hejd på ambitionerna. Och sen har jag haft härligt frukostar med Laura (hon gör gröt åt oss, jag gör kaffe) då vi läst våra fina böcker (jag läser "med uppenbar känsla för stil - ett reportage om manlighet" av Stephan Mendel-Enk och Laura läser min bok, Erica Jongs "Fear of Flying" så vi har mycket att diskutera!) Nu sitter jag med videos från den så kallade "lektionen" (mer som ett häng, skulle jag vilja säga..) med den romska violinisten Mravcho. Lyssnar, spelar, improviserar, härmar. Laura är väldigt strukturerad och jag märker att jag tagit goda influenser av henne. :) Jag ger henne jävligt mycket goda influenser också så vi har ett bra utbyte skulle jag vilja säga!

I måndags skulle jag ha fiollektion. Kom till salen kl. tio och fick faktiskt hämta ut nyckeln denna gång! Tjoho!! Rummet var ett av de jättesmå rummen uppe på övervåningen, vinden. Minns att jag funderade mycket på om man skulle kunna förbättra dem på något sätt, finns så mycket som skulle behövas göras. Ljudisolering for one... Det är absolut ingen isolering alls och man hör pianostampandet lika tydligt som om det var i samma rum.. Sen är de också iskalla. Mitt rum var helt fruktansvärt kallt och det är inte riktigt det man behöver en kylig, snöig (!) morgon i början av veckan.. Omöjligt att spela ju!

Todor kom drygt en haltimme sent till min lektion, nej, vänta, fyrtiofem minuter faktiskt. Sen hade vi tjugofem minuters lektion. Spelade en långsam improbulgogrej som är fin! Lär mig massa nya drillar o stuff. Känner hur allt blir mer och mer naturligt i handen. Jag tänker inte längre hur jag gör när jag lär mig en ny låt, jag vet automatiskt ungefär var och när och hur drillarna ska se ut. Inte alltid såklart! Men det är något som har landat och jag känner hur det går snabbt att lära sig.

Måndagen fortsatte med en tur till lyxmackstället där jag köpte lunch till mig och laura, sen var det hastigt och lustigt dags att bege sig till teorilektionen med Zoya som var totalt kaos.. Ville bara upp och ge mig av. Förmodligen var det extra jobbigt då eftersom jag hade så ont i ryggen.. Rummet var även det askallt och vi satt hela tiden och lyssnade, samtalade, pratade vid ett bord. Hon är så fruktansvärt ostrukturerad - men det stora felet är ju egentligen bara att hon inte pratar engelska! Hon kan inte förklara vad hon menar, hon kan inte vara strukturerad eftersom hon inte har språket. Jag tror nog egentligen att hon är en bra lärare, ibland glimtar det liksom till av någon slags pedagogliknande struktur men för det allra mesta är det bara tjoff tjoff tjoff - fakta i en kaosig ologisk bunt. Vet fortfarande inte vad den här lektionen heter eller vad den egentligen ska handla om. Vad jag ska ha lärt mig när året är slut är en dimma, vet inte alls vad som är poängen med lektionerna! Lär mig, en del, ska jag säga, men jag tror jag skulle lärt mig så otroligt mkt mer på den här tiden om jag haft en lärare med bättre engelska... Så, vems fel är detta? Plovdiv vill ju ta emot utbytesstudenter, uppenbarligen, men de har LÅNGT IFRÅN förberedelser och resurser för att ta hand om dem!

Hade i fredags en diskussion med en dragspelslärare på skolan som också jobbar med hemsidan. Finns ingen info alls på engelska där, och det är uppenbarligen en trögstartad mekanism... Först måste man ta beslutet genom alla leden vilka delar av hemsidan som ska översättas, och så ska det diskuteras om och om igen - hans logik var glasklar i t.ex hans åsikt att konserter och aktiviteter på skolan ju absolut Inte behövde översättas. Hm, tänker jag. Om de vill visa att de är en aktiv skola som faktiskt gör nåt, om de vill försöka få folk att bli intresserade av aktiviteter på skolan, studier, lärare då är det ju precis det som måste översättas! Visa att de GÖR nåt! För de gör ju det, men jag missar ju allt!!! Han berättade också att det var ett nytt perspektiv att hemsidan skulle vara tillgänglig för Studenter - att det var studenter som var fokus som läsare av sidan. Det var något nytt de hade kommit på och därför skulle allt förändras. Detta återkommer i så många diskussioner med folk här, det är en NY upptäckt att internet kan användas som PR, som informationskälla! Och att studenterna behöver information, det är en aha-upplevelse varje vecka. Intressant.

Nåja, efter teorilektionen eller vad det nu är så blev det en liten promenad med Laura för att finna att hon inte hade någon bulgariskalärare och sen bulgokör! De var ovanligt trevliga idag! Kände en annan pepp bland tjejerna än vad jag gjort tidigare. Flera log mot mig och en sa hej! Dirigenten sa också hej till mig, vilket är det största miraklet bland dem alla.

De två som leder kören förutom den manliga, superstränga, dubbelnatur-Borodjiev är Danka som var med i Sverige och Radka som jag var på middag hos i fredags. Både Danka och Radka var supertrevliga mot mig och det kändes som en trygghet att ha fått spendera mer tid med dem. Atmosfären på kören är väldigt skum, önskar så att alla kunde komma och kolla någon gång och få ett perspektiv. Det där med sångarglädje har inte kommit till Bulgarien än. Samtidigt så är de väldigt interna och "gängiga" inom tjejgrupperna och tror nog att de anser sig vara bra vänner, åtminstone i smågrupper inom kören. Men att bry sig om och ta hand om någon ny i kören är det inte tal om. Man hjälper inte till med noter, förklarar om denna nya t.ex inte pratar bulgariska och man är generellt väldigt iggig.. Nåja, kören var nice ändå! Älskar ju musiken och det är verkligen en utmaning att hänga med på lektionerna och i noterna i dessa mångstämmiga, svåra arr!

Direkt efter kören sprang jag iväg till bulgariskan - eh, nej just ja, här tyckte jag att jag behövde en paus så jag smet iväg till Art Café och kastade i mig potatis och ost och sen gick jag till bulgariskalektionen och hade ännu en privatlektion. :) Kvällen var vigd för irish session med Laura (måste hinna lära henne några låtar innan St. Patrick's day så jag har nån att spela med på Terrys!) men innan det blev det sång- fiol- och gadulkaövning. Ganska så lång och intensiv dag måste jag säga.

Tisdagen började tidigt med jogg o frukost, sen ställdes min fiollektion in som jag skulle ha kl. tio så det blev en lång, bra fin frukost och sen massa övning hemma innan jag gick till bulgariskalektionen kl.15. På kvällen kom Kimmo och hjälpte mig med min dator lite och sen hade jag och Laura en fin pastamiddag här hemma och firade kvinnodagen.

Idag, onsdag, har jag gått upp och joggat bra, ätit frukost och druckit kaffe med Laura och nu sitter jag och sorterar videos, lyssnar och plankar och försöker lära mig allt som Mravcho gör. Ja, just ja, det skrev jag nog i början av det här inlägget.

Åter till arbetet.

Förresten - idag fyller min farmor 80 år! Wow!

Grattis farmor Inga-Lill!


En bild från Shiroka Laka där jag var i söndags på folkmusik-festligheter :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: